Release #: 14.78
September 15, 2014

ALPA Hails Government Action to Update Canadian Pilot Fatigue Rules

New, science-based regulations are essential to ensuring highest safety standards

OTTAWA—The Air Line Pilots Association, Int’l (ALPA) welcomes the notice of proposed amendment (NPA) regarding flight crew fatigue management issued today by Transport Canada.

“ALPA commends the Canadian government for making the process for modernizing pilot flight- and duty-time rules a priority,” said Capt. Dan Adamus, president of ALPA’s Canada Board. “The NPA marks a significant step forward in advancing ALPA’s goals for combating pilot fatigue and further improving air safety throughout Canada.”

For many years, ALPA has strongly advocated for science-based fatigue rules that would apply to all pilots in Canada. “Updated regulations, combined with fatigue risk management systems, are essential to ensuring the highest safety standards,” Capt. Adamus said.

The NPA comes nearly two years after Transport Canada’s Canadian Aviation Regulation Advisory Council (CARAC) Technical Committee unanimously recommended that the CARAC Flight Crew Fatigue Management Working Group report to update flight- and duty-time regulations and rest requirements be reviewed by the Civil Aviation Regulatory Committee.

ALPA participated as a member of the working group, which, in its report, recommended numerous changes to the current flight duty time limitations and rest periods that would bring Canadian regulations in line with the International Civil Aviation Organization’s standards and recommended practices on fatigue management, as well as changes recently implemented by the U.S. Federal Aviation Administration and the European Aviation Safety Agency.

“As a leading proponent of modernizing flight- and duty-time regulations, ALPA will thoroughly review the NPA to ensure ALPA members’ perspectives are addressed,” Capt. Adamus said.

Founded in 1931, ALPA is the world’s largest pilot union, representing more than 51,000 pilots at 31 airlines in the United States and Canada, including the more than 2,600 Canadian flightcrew members who fly for Air Transat, Bearskin, Calm Air, Canadian North, CanJet, First Air, Jazz Aviation, Kelowna Flightcraft, and Wasaya. Visit the ALPA website at www.alpa.org.

###

CONTACT: Capt. Dan Adamus, ALPA Canada Board President, 613/293-0882, Dan.Adamus@alpa.org

Une nouvelle règlementation fondée sur la science est essentielle pour assurer les normes de sécurité les plus élevées

OTTAWA – L’Association des pilotes de ligne, Internationale (ALPA, Int’l) salue la publication par Transports Canada d’un Avis de proposition de modification (APM) concernant la gestion de la fatigue de l’équipage de conduite.

« L’ALPA félicite le gouvernement pour avoir fait de la modernisation de la règlementation en matière de temps de vol et temps de service une priorité », a commenté le Commandant Dan Adamus, président du Conseil canadien de l’ALPA. « L’APM marque une étape significative dans la lutte contre la fatigue chez les pilotes et vers l’amélioration de la sécurité aérienne au Canada ».

L’ALPA se bat depuis de nombreuses années pour faire adopter une règlementation sur la fatigue basée sur la science, qui s’applique à tous les pilotes au Canada. « Une règlementation actualisée, combinée à des systèmes de gestion des risques liés à la fatigue, est indispensable pour atteindre des normes de sécurité optimales », a ajouté le Commandant Adamus.

L’annonce survient près de deux ans après que le comité technique du Conseil consultatif sur la règlementation aérienne canadienne (CCRAC) de Transports Canada ait recommandé à l’unanimité que le rapport du groupe de travail responsable de la fatigue des équipages de conduite du CCRAC visant à réviser les règlements relatifs au temps de vol et temps de service et les exigences en matière de temps de repos soit soumis au Comité de règlementation de l’aviation civile (CRAC).

L’ALPA a participé au groupe de travail qui dans son rapport, a recommandé plusieurs changements aux limites des temps de service de vol et des périodes de repos afin qu’elles se conforment aux normes et pratiques recommandées sur la gestion de la fatigue de l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI), ainsi qu’aux normes nouvellement établies par la Federal Aviation Administration (FAA) des États-Unis et l’Agence européenne de la sécurité aérienne (AESA).

« En tant que l’un des principaux partisans de la modernisation de la règlementation en matière de temps de vol et temps de service, l’ALPA étudiera attentivement l’APM pour s’assurer qu’il tienne compte des préoccupations des membres de l’Association », a conclu le Commandant Adamus.

Fondé en 1931, ALPA est le plus grand syndicat de pilotes au monde et représente plus de 51 000 pilotes répartis dans 31 compagnies aériennes basées aux États-Unis et au Canada, dont 2,600 pilotes canadiens travaillant pour Air Transat, Bearskin, Calm Air, Canadian North, CanJet, First Air, Jazz Aviation, Kelowna Flightcraft et Wasaya. Pour plus d'informations sur l'ALPA, visitez le www.alpa.org.

###

RENSEIGNEMENTS: Commandant Dan Adamus, président du Conseil canadien de l’ALPA, 613-293-0882, Dan.Adamus@alpa.org

-###-